Dupa analiza previziunilor meteorologice si a blocajelor in aeroporturile europene din iarna aceasta, si impinsi de dorinta de aventura pe meleaguri noi, ne cumparam in 4 ianuarie bilete de avion Cluj - Milano Bergamo.
Cu 2 saptamani inainte de plecare, incepem sa studiem detaliile de calatorie: aeroportul din Bergamo, mijloace de transport spre Milano Centrale, legaturile cu trenul spre Arquata Scrivia si spre Genova.
Cautam punctele de interes turistic, adrese, transport in comun, preturi, pentru o evaluare estimativa a costurilor.
Vine saptamana dinaintea plecarii: ne punem pe treaba si printam de pe http://www.ferroviedellostato.it/ mersul trenurilor cu orele de plecare, statiile intermediare si ora de sosire la destinatie: Arquata Scrivia.
7 februarie 2010
Plecam din Tg. Mures spre aeroportul din Cluj. Totul e alb, acoperit de zapada cazuta in timpul noptii si inca fulguieste marunt. In Cluj e senin si ne bucuram ca e semn bun: avem sanse sa decolam spre Milano Bergamo.
Zborul este ok. Putine emotii la decolare, dupa care incep sa misune stewardezele impingand carucioare cu racoritoare, minuturi, sau jucarii de plus purtand sigla Wizzair.
Sus este senin, lumina e asa puternica incat ne orbeste, dar nu ne putem abtine sa nu admiram Alpii austrieci acoperiti de o zapada de un alb perfect.
Aterizam in Bergamo dupa o ora si jumatate de zbor. Ne intalnim cu Florin si Simona si pornim spre Milano pe A... Din Milano intram pe A7, care duce spre genova. Dupa 2 ore si jumatate de mers si 150 km ajungem in Arquata Scrivia, un orasel mic si elegant de munte, strajuit de nameti mari de zapada.
Seara o petrecem in casa, la caldura si facand planuri pentru a doua zi.
8 februarie 2010
Trezirea in zori, un mic dejun si o cafea calda, printurile cu mersul trenurilor, niste schite de harti turistice si plecam la gara din Arquata Scrivia. Ne luam bilete spre Milano Centrale: 7.05 Euro bucata. Drumul dureaza o ora si jumatate. Pe masura ce ne apropiem de Milano dispare zapada. In Milano Centrale suntem impresionati de grandoarea acestei statii cu 24 de linii de cale ferata, cu 3 linii de metro intersectate si multe autobuze ce-si asteapta nerabdatoare turistii, toate situate pe 3 nivele. Reusim sa ne cumparam bilet spre Arquata Scrivia pentru ora 16, folosind un automat, dupa care achizitionam un Abonamento giornaliero de la un magazin de ziare, valabil pe toate mijloacele de transport in comun cu 3 Euro. Cu acest prilej, avem ocazia sa ne exersam italiana mai mult sau mai putin corecta.
Pornim spre Piazza del Duomo luand metroul pe linia galbena.
Domul, de departe cel mai important monument al orasului, construit in stil gotic, este al treilea edificiu bisericesc romano-catolic ca mărime din lume si al doilea din Italia, dupa Basilica San Pietro din Roma. Superba dantelarie din marmura alba de Candoglia este de o perfectiune nefireasca. Intram dupa un control minutios cu detectoare de metale in imensa catedrala. Lumina patrunde in interior prin vitralii viu colorate. Inauntru peste 3400 de statuete, picturi cu scene religioase, majoritatea din secolul XVI, sau candele arzand in linistea rece a catedralei. Dupa ce vizitam si pozam interiorul, ne relaxam putin in piata plina de turisti, vanzatori marocani si porumbei care vin fara sfiala sa-ti manance din palma cateva graunte de porumb vandute de marocani la suprapret: 2 Euro.
Domul, de departe cel mai important monument al orasului, construit in stil gotic, este al treilea edificiu bisericesc romano-catolic ca mărime din lume si al doilea din Italia, dupa Basilica San Pietro din Roma. Superba dantelarie din marmura alba de Candoglia este de o perfectiune nefireasca. Intram dupa un control minutios cu detectoare de metale in imensa catedrala. Lumina patrunde in interior prin vitralii viu colorate. Inauntru peste 3400 de statuete, picturi cu scene religioase, majoritatea din secolul XVI, sau candele arzand in linistea rece a catedralei. Dupa ce vizitam si pozam interiorul, ne relaxam putin in piata plina de turisti, vanzatori marocani si porumbei care vin fara sfiala sa-ti manance din palma cateva graunte de porumb vandute de marocani la suprapret: 2 Euro.
Intram si in Galleria Vittorio Emanuelle, unde admiram magazine elegante cu nume sonore. Cladirea, construita intre 1864 si 1868 de catre Giuseppe Mengoni, este o galerie comerciala cu patru nivele, acoperita cu sticla si metal. Galeria uneste Piazza del Duomo cu Piazza della Scala. Pardoseala este un mozaic urias din marmura si sticla, iar sculpturile si picturile de pe pereti te incanta la tot pasul. Nu trebuie sa ratezi ocazia de a te rasuci macar o data pe ... taurului din zona centrala a mozaicului. Inauntru suntem intampinati de domnisoare cochete, la a caror oferta de a testa un parfum nou aparut nu poti rezista. Dupa 4-5 nivele cu magazine ajungem la concluzia ca luna februarie este una propice pentru "shopping la Milano".
Continuam ziua cu vizitarea Piazza de la Scala; admiram si pozam celebra Scala, insa doar din exterior. In apropiere descoperim si statuia lui Leonardo da Vinci.
Ne urcam in metro, urmatoarea oprire fiind Castello Sforzesco: o adevarata fortareata cu turnuri si turnulete, ce adaposteste mai multe muzee. Curtea interioara a castelului se poate vizita gratuit. Daca vrei sa vezi Rondanini Pieta a lui Michelangelo, sau The Museum of Ancient Art, The Furniture Museum, The Museum of Musical Instruments si The Applied Arts Collection, The Egyptian and Prehistoric sections of the Archaeological Museum and the Achille Bertarelli Print Collection, trebuie sa platesti pentru fiecare cate o taxa de 3 euro. Din spatele curtilor Castelului Sforzesco, pana la Arcul de Triumf se intinde cel mai mare parc din oras, Parcul Sempione, care in luna februarie ne apare pustiu si fara prea multa vegetatie sau agitatie.
De aici, la o statie de metro distanta se afla Basilica Santa Maria delle Grazie, ce adaposteste "Cina cea de taina" (Il Cenacolo, La Ultima Cena) a lui Da Vinci; din pacate intre orele 13-16 biserica este inchisa, asa ca ne limitam la a vedea exteriorul.
Setam GPS-ul sa ne conduca spre Basilica Sant' Ambroggio, ocrotitorul orasului, biserica ce adoposteste moastele sfantului. Avem ocazia sa ne plimbam pe strazile orasului si sa admiram cladirile vechi, inalte, ce ascund curti interioare de un lux greu de imaginat: marmura in culori variate, imbinata cu gust, plante ornamentale si statuete.
Basilica Sant'Ambrogio este una dintre cele mai vechi biserici din Milano, construita intre anii 379-386, reconstruita de mai multe ori si extinsa la ceea se se poate vizita astazi in secolul IX.
De aici, la o statie de metro distanta se afla Basilica Santa Maria delle Grazie, ce adaposteste "Cina cea de taina" (Il Cenacolo, La Ultima Cena) a lui Da Vinci; din pacate intre orele 13-16 biserica este inchisa, asa ca ne limitam la a vedea exteriorul.
Setam GPS-ul sa ne conduca spre Basilica Sant' Ambroggio, ocrotitorul orasului, biserica ce adoposteste moastele sfantului. Avem ocazia sa ne plimbam pe strazile orasului si sa admiram cladirile vechi, inalte, ce ascund curti interioare de un lux greu de imaginat: marmura in culori variate, imbinata cu gust, plante ornamentale si statuete.
Basilica Sant'Ambrogio este una dintre cele mai vechi biserici din Milano, construita intre anii 379-386, reconstruita de mai multe ori si extinsa la ceea se se poate vizita astazi in secolul IX.
In imediata apropiere a basilicii Sant' Ambroggio se afla un Monument al Eroilor si Universitatea catolica, unde vizitam o expozitie fotografica cu scene din viata studenteasca.
Ne indreptam spre Stazzione Centrale, iar de pe peronul 24 luam trenul spre Arquata Scrivia. Trecem prin Pavia, Voghera si Tortona.
9 februarie 2010
Ne-am propus sa mergem in Genova. Drumul cu trenul dureaza aproximativ 45 minute si este deosebit de frumos. Dispare zapada din Arquata Scrivia sau Ronco Scrivia si apare vegetatia mediteraneana de un verde ce sfideaza iarna. Trecem prin nenumarate tuneluri lungi, sapate in munte si pe viaducte impresionante. Ajunsi in gara Genova Principe, cumparam cu 4 Euro Genova PASS, valabil 24 h pe toate mijloacele de transport, cu care primim si un mic ghid turistic al orasului. Luam metroul spre De Ferrari , iar din Piazza de Ferrari, autobuzul 42 pentru a ajunge la Boccadasse, un vechi cartier pescaresc. Mare, percarusi, miros de peste fript, barci de pescari, inghesuite langa cladirile inguste: totul este pitoresc.
De aici ne intoarcem in Piazza de Ferrari, pozam imensa fantana arteziana, dupa care intram in Pallazo Ducale. Ne propunem sa cautam casa lui Cristofor Columb, Palazzo Rosso si Palazzo Bianco, insa ne invartim mai bine de jumatate de ora prin labirintul de strazi inguste care se strecoara printre cladiri foarte inalte. Nu reusim sa ne orientam, iar GPS-ul nu ne ajuta din lipsa de semnal, asa ca renuntam si mergem la San Giorgio, unde vedem Palazzo San Giorgio, construit in 1260, prima banca din Europa.
Ne plimbam prin Porto Antico: aici admiram iahturi mici si mari, aranjate perfect unul langa altul, nava simbol a orasului cu pirati si vase luxoase de croaziera. Pe pontonul pe care marea in face sa vibreze cu fiecare val te poti relaxa in voie pe o banca si poti privi marea si admira pescarusii.
Ne plimbam prin Porto Antico: aici admiram iahturi mici si mari, aranjate perfect unul langa altul, nava simbol a orasului cu pirati si vase luxoase de croaziera. Pe pontonul pe care marea in face sa vibreze cu fiecare val te poti relaxa in voie pe o banca si poti privi marea si admira pescarusii.
Ne intoarcem pe urma in gara Principe, de unde luam trenul spre Arquata Scrivia. Seara suntem invitati la cina in San Giuliano Vecchio.
10 februarie 2010
Ziua o petrecem tot in Genova. Ne propunem sa incepem cu principala atractie din Porto Antico: Acquario din Genova http://www.acquariodigenova.it/jsp/index.jsp . Intrarea este 18 Euro si permite accesul doar in acvariu, dar vizitarea lui este o alegere buna. Poti s-o faci chiar de doua ori, cum am procedat noi.
Pana la ora deschiderii acvariului - 9.30, ne plimbam pe stradutele inguste genoveze, a caror cladiri adapostesc la primul nivel magazine de suveniruri, pantofi italienesti sau fast-food-uri cu specific genovez.
Vizitarea acvariului incepe cu un filmulet 3D cu durata de 15 minute despre rechini, care-ti prezinta principalele specii, de la cei de 40 cm pana la rechinul balena care atinge 18 m lungime. Dupa vizionarea filmului esti condus spre acvarii imense cu lamantini, delfini, rechini, foci, precum si nenumarate specii de pesti tropicali viu colorati, recifuri de corali, reptile, pisici de mare, meduze...si toate astea, pe 4 nivele. Turul nostru a durat cam 3 ore.
Cu metroul mergem in statia San Agostino, unde se afla muzeul San Agostino, biserica cu acelasi nume si Facultatea de Arhitectura. Urcam pe Via Ravasco si ajungem la Basilica di Santa Maria Assunta. De aici, ne indreptam spre Porta Soprana, principala poarta de acces in vechea cetate a Genovei, facand parte din zidurile de aparare ale orasului, inghesuita intre cladiri.
Trecem pe langa casa lui Cristofor Columb, pe care nu avem nici astazi sansa sa o descoperim (asa bine e ascunsa) si ajungem in Piazza Matteotti, cu Palazzo Ducale, iar de aici in Piazza de Ferrari, cu Teatro Carlo Felice.
Ne incumetam sa luam autobuzul 20 pentru a ajunge in Piazza Portello, unde cautam Ascensore Portello Castelletto. Cu un bilet obisnuit de transport in comun de 0.70 eurocenti, sau cu Genova Pass, poti folosi ascensorul pentru a ajunge pe strazile situate deasupra. Ascensorul este construit din 1909 si iti ofera o imagine panoramica a Genovei. Ajunsi sus, ne plimbam pe Spinata Castelletto, dupa care coboram cu ascensorul pentru a testa un alt mijloc de transport in comum, la fel de neobisnuit: funicularul Sant' Anna, pe care reusim sa-l gasim dupa mai bine de un sfert de ora de nervi si de invartit pe loc, fiind bine dosit intr-un colt al pietei Portello.
Dupa aceste mici extravagante, luam din statia Portello autobuzul 43, care ne duce in Piazza Principe. Aici avem sansa sa pozam statuia lui Cristofor Columb, sansa pe care, evident, nu o ratam. La ora 17 luam trenul spre Arquata Scrivia.
Seara suntem invitati in Alessandria.
11 februarie 2010
Astazi vizitam tot Genova, insa cu masina. Ne insotesc Florin, Simona si Maria. Pe autostrada drumul este si mai palpitant decat cu trenul, mai ales ca ne indruma 2 aparate GPS, unul vorbind in italiana, celalalt in romana. Vizitam impreuna acvariul, dupa care ne intoarcem, intrucat incepe ploaia. Trecem si printr-un complex de magazine in Serravalle, unde facem cumparaturi pentru o cina traditionala.
12 februarie 2010
Trezirea, verificarea bagajelor, micul dejun, cateva sandwitch-uri si pornim spre aeroportul din Bergamo. In apropiere de Milano ratam o intrare spre autostrada pentru Bergamo si suntem nevoiti sa strabatem o portiune de cativa kilometri prin Milano. Din suta in suta de metri sunt semafoare, care par a fi tot timpul pe rosu. Strabatem aproximativ 6 km in 60 de minute. Ajungem cu bine si la timp in aeroportul Bergamo, unde ne luam ramas bun de la Florin si Simona si asteptam imbarcarea.
Desi pornim cu o mica intarziere, zborul este fara probleme si ajungem in Cluj, unde aterizarea se face pe ceata, in jurul orelor 17 si devine astfel, usor zgomotoasa, iar lumea aplauda cu bucurie cand manevra s-a incheiat in conditii de siguranta.
Impresii de dupa: excursia a fost una placuta, necostisitoare si a meritat, desi luna februarie nu e cea mai potrivita pentru astfel de aventuri. Speram sa repetam experienta pe aceleasi meleaguri, mai ales vara, cand poti profita din plin de frumusetea rivierei italiene si, de ce nu, a rivierei franceze.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu